Nieuwe training over assetmanagement van start

In 2011 startte het platform WOW een ‘vakbroederoverleg’ over assetmanagement. Dit overleg initieerde vervolgens een speciale training Assetmanagement die onlangs van start ging.

“Erg prettig om ervaringen van andere organisaties te horen” en “zo is kennis delen top” waren reacties van de eerste deelnemers van de training. De training wordt aangeboden voor directeuren en managers (een dagdeel) en voor projectleiders en assetmanagers (vier dagen). Er is veel aandacht voor het integrale proces van assetmanagement. Het ontwikkelen van vaardigheden, houding en gedrag voor het uitvoeren van goed assetmanagement wordt getraind en cursisten ontmoeten collega’s om kennis en goede voorbeelden te delen. In 2013 staan weer een aantal cursussen op het programma.

Overleg Informatiesystemen
In de training assetmanagement is ook veel aandacht voor het synchroniseren van de taal. Maar naast communiceren in dezelfde taal is het ook handig als informatiesystemen hun taal structureren. Maar over welke informatie hebben we het dan?
Daarover werd gesproken in het vakbroederoverleg van eind oktober. In deze bijeenkomst zijn beelden gedeeld over informatiestandaarden en over de informatiebehoefte die nodig is voor assetmanagement. “Hoe zien wij als assetmanagers ons netwerk, welke informatie hebben we van ons eigen netwerk nodig voor de communicatie met de asset-eigenaar, de programmering en ook voor de contractering?” waren belangrijke vragen. De eerste stap is in kaart brengen welke informatie nodig is. De tweede stap is kijken welke informatiestandaarden er al zijn en dan een match maken tussen behoefte en standaarden.
Tijdens het overleg werden drie presentaties gehouden. De eerste ging over de evaluatie van het Nationaal wegenbestand (NWB). Hierbij werden onder andere de resultaten hiervan gepresenteerd. Vervolgens was er een toelichting van de gemeente Rotterdam over hoe bij de Maasvlakte het Bouwwerk Informatie Model (BIM) wordt toegepast. Daarna presenteerde Rijkswaterstaat hoe bij een DBFM contract wordt omgegaan met informatie in het Bouwwerk Informatie Model. De ontwikkeling hiervan en de Europese trends kwamen aan de orde.
De vakbroeders willen gezamenlijk uitzoeken welke stappen – door de samenwerkende partners – gezet moeten worden op het gebied van informatie en informatiemanagement. Dit staat op de agenda voor het volgende vakbroederoverleg (januari 2013).