Ministerraad informeert Tweede Kamer over Betalen naar gebruik

1 juli 2022 – Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. De ministerraad heeft er vandaag mee ingestemd de Tweede Kamer een brief te sturen met de eerste uitwerking van deze plannen uit het Coalitieakkoord. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. De belasting zal niet gedifferentieerd worden naar tijd en locatie.

Illustratie: Rijksoverheid



Met de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt per auto een vast bedrag per jaar betaald. Een automobilist die weinig kilometers rijdt, betaalt nu net zoveel mrb als een automobilist die veel rijdt. Door het huidige systeem om te vormen van een belasting op bezit naar een belasting op gebruik, worden de lasten van automobiliteit evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld, aldus het kabinet. De totale lasten blijven gelijk. Automobilisten die weinig rijden, gaan minder betalen dan automobilisten die veel rijden. Het systeem van betalen naar gebruik levert daarnaast een belangrijke bijdrage aan het op peil houden van de belastingkomsten en CO2-reductie in de mobiliteit.

Omdat het kabinet kiest voor de vlakke (niet-gedifferentieerde) heffing, maakt het niet uit waar of wanneer iemand rijdt. Voor het heffen van de belasting hoeft dus alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Dit maakt het systeem eenvoudig en het waarborgt de privacy. Het nadeel is weer dat ook kilometers die in het buitenland worden gereden, meetellen. Door de vlakke heffing is het bovendien niet mogelijk om gericht files tegen te gaan.

Hoe zat het ook alweer?
In eerdere uitgaven van NM Magazine hebben we uitgebreid bericht over ‘betalen naar gebruik’. Lees bijvoorbeeld ons artikel over de effecten van de verschillende varianten, waaronder die van de gekozen vlakke heffing (variant 0). Lees hier de overige artikelen.