Vermindering van CO2-uitstoot vrachtwagens bij pilot provincie Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland heeft afgelopen januari 2025 een pilot uitgevoerd om het effect te onderzoeken van vrachtwagenprioriteit bij intelligente verkeerslichten (iVRI’s). De pilot vond plaats op twee kruispunten op de N59.

Foto: Miguel Perfectti


De kruispunten op het pilottraject zijn uitgerust met de verkeersregelapplicatie Flowtack van Haskoning. De communicatie met het vrachtverkeer verliep via een Signal Request Message (SRM), als onderdeel van het Talking Traffic-ecosysteem.

Tijdens de pilot zijn over twee weken gegevens ingewonnen. In totaal werden 117 vrachtwagens geregistreerd die een bepaalde mate van prioriteit kregen bij de verkeerslichten.

Resultaten
De resultaten van de pilot toonden aan dat vrachtwagens die prioriteit kregen, minder vaak hoefden te stoppen bij de verkeerslichten. Zonder prioriteit was de kans dat een vrachtwagen moest stoppen 39%, terwijl dit met prioriteit daalde naar 33%. Daarnaast werd door de verminderde stopkans het brandstofverbruik met 8,8 liter per kruispunt per jaar verminderd.

Deze resultaten laten zien dat het geven van prioriteit aan vrachtwagens niet alleen de doorstroming verbetert, maar ook bijdraagt aan een vermindering van het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot.