Test met ongevaldetectie SmartRoads op N279

4 oktober 2023 – SmartwayZ.NL en provincie Noord-Brabant testen van september tot november op de N279 een nieuw systeem voor ongevaldetectie, SmartRoads. De toepassing detecteert ongevallen op basis van lusdata, floating car data en alerts van weggebruikers. Onderzocht wordt of dit systeem inderdaad zorgt voor een snellere en veiligere afhandeling van incidenten.


Hoe sneller een ongeval gemeld wordt, hoe sneller de weg weer vrijgemaakt kan worden. En dus ook: meer veiligheid, minder files en minder uitstoot. Met SmartRoads, ontwikkeld door Scenwise en Bureau Onderweg met ondersteuning van SmartwayZ.NL en provincie Noord-Brabant, krijgen wegverkeersleiders sneller een melding van een ongeval. Hulpdiensten kunnen meteen in actie komen om de weg weer vrij te maken.

De toepassing wordt gedurende drie maanden getest op de provinciale weg N279, ter hoogte van ‘s-Hertogenbosch, bij Veghel en richting Helmond. Er zijn tijdelijk op drie locaties op het proeftraject camera’s geplaatst: ter hoogte van de aansluiting met de A2 (bij ‘s-Hertogenbosch), de aansluiting met de A50 (bij Veghel) en de aansluiting met de N615 op de rotonde (richting Helmond). De camera’s zijn bedoeld om de meldingen van SmartRoads te kunnen controleren. Vond er inderdaad een ongeval plaats op het moment van de melding? Heeft het programma elk incident juist vastgesteld? En werkt het effectief sneller dan het huidige systeem? De test loopt van begin september tot eind november 2023. In december vindt de evaluatie plaats.



Voordelen
Tot op vandaag is de coördinatie van incidenten op provinciale wegen vooral reactief. De politie meldt eerst een incident aan de wegverkeersleider, die het ongeval moet vaststellen. De weginspecteur moet daarvoor regelmatig nog fysiek ter plaatse gaan. Daarna worden de hulpdiensten en berger ingeschakeld. Vaak moeten rijstroken helemaal dicht, waardoor het verkeer een tijdlang stilstaat en de kans op kop-staartbotsingen weer toeneemt. SmartRoads moet het incidentmanagementproces sneller en accurater maken en daarmee de verkeersveiligheid vergroten en files terugdringen.

Privacy
De camerabeelden van de test worden anoniem verwerkt en uitsluitend gebruikt voor dit onderzoek. De slimme camera’s analyseren de beelden real time en maken een tabel van alle vastgelegde gebeurtenissen. De beelden zelf worden ter plekke geanonimiseerd en naar een beveiligde omgeving gebracht.